středa 30. května 2012

Konec starých časů

     V neděli zemřela Zita Kabátová. Dožila se opravdu úctyhodného věku a zdá se, že do poslední chvíle byla čilá a plná života, jak jen je to v téměř sto letech možné. Byla to krásná a šarmantní dáma a velmi dobrá herečka. Přesto pro mě zůstala tak trochu zastíněna těmi prvorepublikovými hvězdami: rozpustilou Natašou Gollovou,  cynickou Adinou Mandlovou, noblesní Hanou Vítovu i ikonickou Lídou Baarovou. Proč se tu tedy o Zitě Kabátové zmiňuji? Byla poslední ze zlaté éry filmu třicátých a čtyřicátých let. Poslední z doby, která na mě má přímo magické účinky. Uvědomuji si, že realita byla jiná a že meziválečné období jistě nebylo takové, jak se prezentovalo ve filmu. Přesto pro mě napořád zůstane symbolem elegance, dobrých mravů, velkých citů a šarmu ve všech podobách.

 
































   































    

    

     Mladé príma žáby se věnovaly trempingu a zamilovávaly se do svých mužných profesorů. Pak se za ně, po nějakém tom románku, vdaly a staly se z nich krásné elegantní ženy. Všechny měly nádhené souměrné sošné postavy na které šily luxusní róby v salonu u Podolské.  Na tenis s obchodními partnery svého otce pak vždy chodívaly ve sportovních kostýmcích  a doma se manželovi jistě nepoflakovali ve vytahaných teplákách jako já, ale měly nějaké slušivé domáci šaty. Večer se chodily bavit do podniku, kde hrála živá hudba a kde číšník oslovoval jejich protějšek "pane továrníku" či "pane velkostatkáři". Na domácí práce měly pomocnici, devče z vesnice, které k nim přilnulo a bylo jako součást rodiny. Byly hrdé a sebevědomé, nikdy se neprodávaly pod cenou. A o tom jak to měly s láskou snad netřeba psát.

































































  

     

     Ano, už je to venku....jsem milovnice filmů pro pamětníky. A které že to mám nejraději: Adinu v Kristiánovi i jako Přítelkyni pana ministra, Cech panen kutnohorských, Hanu v Nočním motýlovi i Pytlákově schovance, Lídu v Dívce v modrém a Natašu prakticky ve všem:  jako Evu co tropí hlouposti, v Hotelu Modrá hvězda i v Roztomilém člověku a jako Sirael na dvoře Rudolfa II byla také neodolatelná. Ale to rozhodně není všechno. Například Oldřich Nový mě dostával ve všech svých rolích (tedy krom těch vysloveně agitačních, jako třeba Hudba z Marsu).
     No nic, nebudu plakat, vrátím se do trochu vulgární reality, kde "smyslná" znamená nahá, "sebevědomá" znamená arogantní a "šťastná" znamená zabezpečená. Já vím, tohle už trochu přeháním, skoro by se chtělo říci "přehrávám", ale takové už prostě my, dámy z filmů pro pamětníky,  jsme. A ještě něco.....svůj kabriolet Aero 50 řídíme vždy v rukavičkách:)
Tak tedy sbohem staré zlaté časy.



8 komentářů:

  1. Ahojky, jéje, tak toto je voda na můj mlýn. Paní Zitu jsem měla ze všech hereček nejraději a jméno Zita jsem podle ní měla i v seznamu pro potomka. Ona podle mě byla mezi všemi těmi hvězdami taková čistá duše, opravdová dáma. A ještě jsem měla ráda i paní Růženku Naskovou, Růženku Šlemrovou a její "matinky", a i Světlu Svozilovou. V Mravnosti nade vše jsem ji měla asi nejraději. Stejně si myslím, že část toho dobrého z této doby udržet a oprášit lze. Proto chystám i blog "První republika." :) PS: a ty šaty od Podolské, ty bych FAKT CHTĚLA! :)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsi můj člověk Binno. Manžel mi v tomhle vůbec nerozumí, ale já ty černobílý filmy prostě miluju.
      Úplně jsme zapomněly na Věrku Ferbasovou, nebo třeba Jiřinu Štěpničkovou...a co teprve taková Antonie Nedošinská, to byl živel.
      A naprosto souhlasím s tím, že Zita byla daleko lepší herečka, než například Lída Baarová.
      Moc se těšm až svůj "prvorepublikový blog" rozjedeš:)
      Díky za komentář.

      Vymazat
  2. Díky moc za krásný článek, úžasné fotky. Ta prvorepubliková doba má velké kouzlo pro mnohé z nás...
    Moc zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zajímavé je, že to kouzlo v tom vidíme hlavně my ženský...chlapům (snad kromě Ondřeje Havelky) to nic moc neříká.
      To já se občas moc ráda podívám na nějaký starý film a při tom si tak sním:))))
      Díky za komentář:)

      Vymazat
  3. Báječný článek, přesně pro mě. Já takové filmy naprosto miluju a třeba na Kristiána nebo Modrou hvězdu bych mohla koukat pořád! Oldřich Nový je zkrátka gentleman a dámy, které ve filmech hrají zase opravdové dámy a ženy se vším všudy. Přála bych si být jako ony ve spoustě ohledů.

    Ano, tahle doma měla své kouzlo. Pro mě určitě. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, taky když se přejím špagetama až nemůžu dopnout zip u kalhot, říkám si: to by se Adině nikdy stát nemohlo....:)

      Vymazat
  4. Príma článek - tak nějak to trampky z těch dob říkali, ne? Taky se hrdě hlásím do klubů milovnic "Filmů pro pamětníky". Hltala jsem je hlavně v pubertě, teď se přiznám už je většinou nedokoukám, protože nemusím, vím, jak to dopadne. Krásně jsi to vystihla - elegance, šarm a mravy - i když doba ve skutečnosti byla asi jiná než si teď my myslíme, tohle mi však přijde, že z velké části být autentické musí. Vždycky obdivuji filmové továrníkovic vily či lékařské ordinace jsou to neuvěřitelné filmové kulisy. Oldřich Nový a Nataša Golová ty taky můžu ve všem!Paní Zita Kabátová byla vždycky dáma se vším všudy.Hezký víkend!

    OdpovědětVymazat

Oblíbené příspěvky