čtvrtek 9. srpna 2012

Zahrada pozemských rozkoší a spol.

     Wikipedie mi prozradila, že dnes je tomu 496 let co zemřel Hieronymus Bosch, holandský středověký malíř. Můj nejoblíbenějíší malíř. Sice asi jeho náměty chápu trochu jinak než jejich autor, přesto miluju jeho obrazy plné symboliky, fantazie a surealismu. Od mládí, kdy jsem viděla v knížce reprodukci "Zahrady pozemských rozkoší" jsem tenhle triptych toužila vidět naživo. Podařilo se mi to loni v muzeu Prado v Madridu. Je krásný a já bych se na něj mohla dívat hodiny a stejně bych nebyla sto pojmout všechny vjemy z obrazu.
zdroj: idnes



Když už se tu takhle rozplývám, tak zmíním dalšího svého oblíbence té doby, vlastně Boschova pokračovatele, Pietera Brueghela. Od něho mě asi nejvíce zaujal trochu morbidní obraz Triumf smrti. 
I ten jsem měla možnost vidět v Mardidu. Naživo vypadá podstatně lépe:-)
zdroj: idnes

A do třetice, jeden z mých nejoblíbenějších obrazů "Dvorní dámy", jehož autorem je španělský malíř Diego Velázquez. Diego měl shodou okolností výročí v pondělí 6.8. kdy uplynulo 352 let od jeho smrti.
Opravdu zajímavý obraz, v němž autor zobrazil situaci viděnou očima královského páru, který je portrétován malířem (Velázquez zde zpodobnil sám sebe) a zároveň vidí svůj odraz v zrcadle na protější straně místnosti. I tuhle lahůdku jsem viděla v Pradu.

     Nebyl to můj záměr, ale logicky mi z toho vyplývá tento závěr....jeďte do Madridu, Prado je nacpané těmi nejkrásnějšími uměleckými díly. Mě se tam líbilo víc než v Louveru (Mona Lisa  byla vyloženě zklamání). Teď se při nejbližší příležitosti chci podívat do města Bruggy. Nejen proto, že je to nádherné město, ale také je tam Groeninge Museum plné vlámských mistrů. 
Pokud máte chuť napsat mi jaký je váš oblíbený obraz a nebo třeba doporučit nějaké méně známé, ale přesto zajímavé muzeum či galerii, tak děkuji předem.

12 komentářů:

  1. O Boschovi a jeho jsem viděla asi před rokem moc povedený dokument. Pozemská zahrada naživo je asi podívaná na hodně dlouho. Doufám, že se tam taky někdy vydám.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten dokument bych ráda viděla, já všude čtu, že se toho o jeho životě zas tak moc neví, tak že by mě to určitě moc zajímalo.
      Díky za komentář:-)

      Vymazat
  2. Bosh je oblíbený malíř mého manžela, je pravda, že od jeho obrazů se člověk jen tak neutrhne...V Madridu jsme nebyli, díky za typ.
    Pohodový den, Helena

    PS: a jen malá technická - jestli myslíš ty Bruggy, co já, tak ty jsou v Belgii (do Holandska to kousek) a jsou opravdu úžasné...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za opravu Heleno. Jasně že jsou v Belgii, to jen mě se ty hranice trochu stírají:-)
      Prado opravdu stojí za návštěvu, celý Madrid a také Toledo, to je kousek a je to nádhera.

      Díky za komentář.

      Vymazat
  3. Hned bych jela :)

    Mám ráda Degasovi tanečnice. Také je vnímám jinak, než autor. Jeho pohled na ženu byl zcela odlišný od toho mého :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, ty jsou moc pěkné, tak šup do Paříže. Jsou v Musée d'Orsay:-)
      Díky za komentář a za tip.

      Vymazat
  4. Zahradu pozemských rozkoší bych taky chtěla vidět na vlastní oči... Je to hodně zvláštní obraz, ale mám pocit, že i půl hodiny je na něj málo, aby si člověk všiml všech těch úžasných detailů. Jinak nejraději mám asi Leonarda da Vinci, tedy v Louvru jsem nebyla, vlastně jsem od něj viděla jen nějaké skici k jinému obrazu a to bylo v londýnské National Gallery. Když jsme byli v polském Krakowě, kde je vystavena Dáma s hranostajem, ale galerie zrovna byla zavřená kvůli rekonstrukci.

    V National Gallery jsem si všimla, že nejvíc lidí bylo v místnosti s impresionisty - a to hlavně u Slunečnic. :) Jinak můžu doporučit galerii Tate Modern (také v Londýně) s moderním uměním, něco je teda až moc, ale jinak moc zajímavé... už jenom ten prostor bývalé elektrárny je fascinující. :) Nebo jste tam byli? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nebyli, a moc děkuji za tip...já jsem totiž asi ostuda, zkoukla jsem kde co, ale v Londýně jsem ještě nebyla a to tam mám spoustu kamarádek a spolužaček. Vlastně nevím proč, vždycky jsem prostě upřednostnila něco jiného. Ale určitě je Londýn také v pořadí, tak že takové tipy jsou k nezaplacení.
      Mě se od Leonarda nejvíc líbí Skalní Madona /nebo Madona ve skalách/ ta je v Louveru. Tenhle obraz se mi zdá přímo magický.
      Díky za komentář a za tipy Lenko:-)

      Vymazat
  5. Dalo by se ta díla kvalifikovat, jako takové reality show své doby. Prostě detailisté, ti nadaní pánové. A vidět takové obrazy na vlastní oči, je opravdu asi pochoutka!!!
    Přeji krásné zážitky v Bruggách! Tyto Benátky severu, už okouzlily nejednoho návštěvníka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsi moc pěkně vystihla....středověká reality show:-)
      Díky za komentář.

      Vymazat
  6. Krásná podívaná a s Monou Lisou mám podobný názor, jen jsem ji neviděla na vlastní oči, osobně mám raději Dámu s hranostajem a Ginevru - tam prostě obdivuji, jak nádherně je namalovaný oděv-krom jiného.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to vy jste taková daVincimilka:-)
      Dámu s hranostajem jsem někde viděla (myslím, že v Madridu, ale už ani nevím), ale Ginevru jsem si musela vygooglit. Moc krásná.

      Vymazat

Oblíbené příspěvky